Logo

محسن نجف زاده

وب سایت شخصی
ویژگی‌های یک کارمند خوب چی هاست؟

ویژگی‌های یک کارمند خوب چی هاست؟

اگر کارمند است:

  • خودسازمانده باشد (self-organized). یعنی نهایت تلاش ش را می‌کند تا کار محوله را تا انتها پیش ببرد. اگر لازم باشد جستجو و تحقیق می‌کند؛ اگر لازم باشد پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.
  • چندتخصصه است (cross-functional). تلاش می‌کند تا در چندین تخصص مرتبط مهارت کسب کند. در عین حال در یک تخصص عمیق می‌شود.
  • در دانش متواضع است. پیوسته در حال آموزش و یادگیری است و خود را در لبه دانش نگه می‌دارد.
  • به‌جای راه‌حل‌های مقطعی به راه حل‌های اساسی فکر می‌کند.
  • وقت شناس است. گاهی اوقات دیده ام که تعدادی از مدیران یا کارکنان عموما دیرتر در جلسات حضور پیدا می‌کند تا اهمیت حضور و کمی وقتشان را به رخ بکشند.
  • منظم است. چه در چینش محیط کاری اش و چه در حضور و غیابیش
  • به جای محافظه کاری ریسک‌ پذیری همراه با تدبیر را در دستور کار دارد
  • به‌جای اطاعت کورکورانه، خلاقیت کاربردی دارد
  • به‌جای حرافی و غرق شدن در تجزیه و تحلیل و نظریه پردازی، اقدام همراه با تفکر دارد
  • به‌جای کارهای نمایشی، کار‌های شاخص و برجسته انجام می‌دهد.
  • به‌جای پیچیدگی‌های بی مورد کار را خوب و ساده انجام می‌دهد.
  • به‌جای نق‌زدن و سر و صدا راه انداختن انتقاد آرام و موثر دارد.
  • سرعت در کار را فدای کیفیت کار نمی‌کند
  • به‌جای تهدید به ترک خدمت، به سازمان وفادار است.
  • به‌جای تک‌روی، کار تیمی را در اولویت قرار می‌دهد
  • با انصاف است. وقت ش را هدر نمی‌دهد. و حساب وقت‌های شخصی اش را با زمانی که به ازای آن حقوق می‌گیرد را دارد.
  • علاوه بر تقوای فردی، تقوی اجتماعی دارد یعنی احترام، اعتماد و تواضع

اگر مدیر است:

  • شفاف و صریح باشد.
  • اهل تشویق و تنبیه باشد. کارمندان خوب را با پاداش تشویق و کارمندان بد را با تنبیه متنبه کند. در عین حال تلاش کند تشویق به تنبیه بچربد. شاید میزان 80 درصد تشویق با 20 تنبیه خوب باشد.
  • گاهی به میان کارکنان می‌رود و احوال آنها را می‌پرسد.
  • اهل مطالعه باشد.
  • خودش هم فنی باشد ولی مرز دخالت در کارهای جزئی را رعایت کند.
  • مدیریت بحران و ریسک را می‌شناسد. نه اینکه خودش عامل بحران باشد.
  • به زیرمجموعه اش اعتماد دارد. این اعتماد قطعا واگذاری مسئولیت نیست بلکه واگذاری حدودی اختیارات است.
  • توجه به برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارد.
  • خودش به کار تیمی اعتقاد دارد. با ایجاد همدلی و وفاق تلاش می‌کند کار تیمی را گسترش دهد.
  • برای کارکنان خوب ارزش قائل است. برای آنها سرمایه گذاری می‌کند چه در حوزه نگهداری آنها چه در حوزه آموزش مستمر آنها
  • علاوه بر تقوای فردی، تقوی اجتماعی دارد یعنی احترام، اعتماد و تواضع

 

منابع:

  • کتاب «اصول و روش کاربردی اسکرام» - Essential Scrum / کنی اس. روبین / ترجمه یوسف مهرداد بی‌بالان
  • کتاب «بزرگترین اصل مدیریت در دنیا» / مایکل لوبوف
  • جزوه بسیار خوب «چگونه تشکیلات کارآمد بسازیم؟»
  • کتاب «Debugging Teams یا "یک دست صدا ندارد» / فیتزپاتریک و بن کالینز / ترجمه باباییان و جمالیان
  • کتاب Soft Skills: The Software Developer's Life Manual یا «مهارت‌های نرم: راهنمای زندگی توسعه دهنده‌های نرم افزار» / جان سونمز

 

همین مطلب در ویرگول


ارسال نظر


Captcha image

نظرات